Tradiţii în Construcţii Navale la Galaţi

         
        Începând cu anul universitar 1951-1952, s-a înființat Institul Mecano-Naval, cu scopul de a pregăti ingineri specialişti în construcţia şi exploatarea navelor. Acest act era o consecinţă a tradiţiei construcţiilor navale existentă la Galaţi. Poziţia oraşului pe Dunăre, între vărsarea Siretului şi a Prutului, vecin cu Muntenia şi Basarabia şi cu lacul Brateş (cel mai mare lac al ţării) au făcut să se dezvolte, încă din Evul Mediu comerţul în acest târg, menţionat ca “oraş – în Descrierea Moldovei între 1527-1538, dezvoltându-se mai întâi comerţul cu peşte care se găsea din abundenţă şi mai apoi cu cereale, sare sau vite, care se expediau prin Galaţi pentru aprovizionarea Constantinopolelui.

        După o stampă italiană din secolul XVI-lea, se menţionează existenţa pe Dunăre a unui “pânzar moldovenesc”, zis astfel după pavilionul şi armele ce ar corespunde celor din timpul lui Ştefan cel Mare. De altfel, la mănăstirea Suceviţa, pictată între 1595-1596, se păstrează o frescă şi o icoană cu două nave cu pavilion moldovenesc, foarte asemănătoare cu “pânzarul” amintit mai sus.
        
        Şantierele navale erau cea mai importantă manufactură din Galaţi, existentă şi în prima jumatăte a secolului al XVIII-lea. Şantierele navale de la Galaţi erau bine cunoscute la Constantinopol. Căpitanul spaniol de fregată Don Josef Solano Ortez de Roszas află, cu prilejul călătoriei din 1787, că din şase în şase ani principii Moldovei şi Munteniei construiesc la Galaţi câte o fregată cu 44 de tunuri.

        În secolul al XIX-lea, comerţul în portul Galaţi creşte, fiind ajutat şi de regimul de porto-franco aplicat de la 1 iunie 1837. Tratatul de pace de la Paris prevedea înfiinţarea unei Comisii Europene care să reglementeze regimul navigaţiei pe Dunăre. Comisia îşi stabileşte sediul la Galaţi, unde în toamna lui 1856, sosesc şi delegaţii puterilor reprezentate: Anglia, Austria, Rusia, Prusia, Sardinia şi Turcia.

        La 22 decembrie 1882, se desfiinţează statutul de porto-franco al portului Galaţi. După aceasta, portul se profilează mai mult pe comerţul de cherestea, Brăila preluând preponderent comerţul cu cereale. Prin decretul din 27 august 1879 se înfiinţează la Galaţi Arsenalul Marinei Militare, condus în 1888 de inginerul Felix Cote. La primul Congres Economic din România (10-14 octombrie 1882) s- a propus crearea la Galaţi a unei Societăţi de Construcţii navale.

        În martie 1983, G. Fernic, I. Ghiuller şi T. Ponjollat cumpără atelierele mecanice ale morii Lambrindini de pe strada Ceres şi creează „Uzina G. Fernic et Compania” cu secţii de turnătorie, fierărie, strungărie, cazangerie, mecanică şi lemnărie. La 12 mai 1897 Fernic cere Primăriei să-i cedeze un loc pe malul Dunării pentru a deschide „o sucursală a fabricii pentru reparaţiunile vaselor de navigaţie”. Acesta este începutul Şantierului naval care se va transforma în societate anonimă împreună cu uzina, din care mai rămăsese ca secţie izolată doar turnătoria. La 13 decembrie 1916 şantierul este evacuat la Odesa de unde se va reîntoarce în vara anului 1918.

Dezvoltarea învăţământului superior naval în Galaţi

        Pregătirea inginerilor navalişti în ţara noastră a început în anul 1943 la Facultatea de Mecanică a Institutului Politehnic din Bucureşti, în cadrul căreia s-a organizat o secţie de transporturi cu trei subsecţii: maşini şi transporturi rutiere, nave, şi avioane. Durata studiilor era de 4 ani. În primii doi ani se studiau disciplinele de cultură tehnică generală, iar în anii III şi IV cele de specialitate.

        Subsecţia nave avea câte 10 studenţi într-o serie. Pregătirea studenţilor se realiza prin cursurile de Hidromecanică navală predate de acad. Dumitru Dumitrescu, Mecanica navei predat de prof. dr. ing. Ilie Dinu, Maşini şi instalaţii navale predat de prof. dr. ing. N. Pârâianu şi Electrotehnică navală şi navigaţie predat de prof. ing. Z. Marcu.

        În anul universitar 1951-1952 a absolvit ultima serie de ingineri navali la Institutul Polithenic din Bucureşti. Institutul Mecano – Naval din Galaţi şi-a început activitatea la 6 noiembrie 1951, cu două facultăţi: Facultatea de Construcţii navale şi Facultatea de exploatarea navelor şi porturilor. Ambele facultăţi au funcţionat în anul universitar 1951-1952 cu anul I, selecţionat prin admitere în toamna anului 1951. Facultatea de Construcţii Navale având însă, în acelaşi an universitar şi anul II selecţionat din studenţii ce au dorit transferul de la Facultăţile de Mecanică din Institutele Politehnice din Cluj şi din Braşov. Activitatea didactică a început în cladirea fostă a pensionului Notre Dame de Sion, care în august 1944 a fost incendiată de trupele germane în retragere şi a fost refăcută în anii 1950-1951. În primii ani clădirea a funcţionat ca spaţiu de învăţământ, bibliotecă, cantină şi cămin.

        În toamna anului 1952 s-au transferat în anul III al Facultăţii de Construcţii navale mai multi studenţi de la Institutul de Căi Ferate din Bucureşti. În toamna aceluiaşi an, s-a mutat la Galaţi ultima promoţie a secţiei de Nave de la Institutul Politehnic Bucureşti, cu care s-a creat şi anul IV al Facultăţii de Construcţii navale şi cu această ocazie, au venit la Galaţi şi principalii profesori de specialitate ai secţiei de Nave: profesorul Ilie Dinu ce preda Mecanica navei, profesorul Nicolae Pârâianu ce preda Maşini şi instalaţii navale şi profesorul Constantin Năstase ce preda Calculul şi construcţia navei.

        În anul universitar 1953-1954 s-au transferat la Galaţi de la Constanţa, studenţii Institutului de Piscicultură, înfiinţat acolo în 1948 şi s-a înfiinţat în locul Institutului Mecano-Naval, Institutul Tehnic, care avea 3 facultăţi: Facultatea de Mecanică, cu secţii de Construcţii corp şi maşini, Facultatea de Exploatare a navelor şi porturilor şi Facultatea de Piscicultură.În anul universitar 1954-1955 Institutul Tehnic Galaţi a funcţionat cu două facultăţi: Facultatea de Mecanică, cu secţiile: Construcţii corp şi Maşini şi instalaţii navale şi respectiv Facultatea de Exploatare cu secţiile: Exploatarea navelor şi porturilor şi Piscicultura. În iarna anului 1954 a susţinut examenul de stat promoţia mutată în anul IV de la Institutul Politehnic Bucureşti.
         
        În toamna anului 1955 s-a transferat de la Bucureşti la Galaţi Institutul de Industrii Alimentare, care fusese înfiinţat în 1948. Ca urmare, Institutul Tehnic se transformă în Institutul Politehnic, astfel că, în anul universitar 1955, Institutul Politehnic din Galaţi funcţionează cu două facultăţi: Facultatea de Mecanică, cu secţiile: Nave şi Instalaţii de bord; Exploatarea navelor şi porturilor; Utilaj pentru industria alimentară, formată din fosta Facultate de Maşini şi utilaj pentru Industria Alimentară, prin transferul de la Institutul de Industrie Alimentară din Bucureşti și Facultatea de Tehnologia produselor alimentare şi tehnica pescuitului.

        Primele două promoţii ale secţiei de Nave care au terminat la Galaţi au avut durata studiilor de 4 ani, urmată de o jumătate de an pentru pregătirea proiectului de diplomă. Celelalte promoţii, începând cu promoţia care a intrat prin admitere la Galaţi în 1951 şi până la promoţia ce a intrat prin admitere în 1957, au avut perioada de studii, inclusiv perioada de pegătire a proiectului de diplomă de 5 ani, adică promoţiile ce au absolvit între 1956 şi 1962 (inclusiv). În 1963 nu a existat promoţie de absolvire deoarece s- a trecut la perioada de studii (inclusiv pregătirea proiectului de diplomă) de 6 ani. Promoţiile ce au absolvit între 1974 şi 1979 au avut perioada de studii inclusiv pregătirea proiectului de diplomă de 5,5 ani.

        În anii universitari 1956-1957, 1957-1958, 1958-1959 şi 1959-1960 Facultatea de Mecanică a primit o cifră de şcolarizare de 10 locuri anual numai pentru secţia de Nave şi instalaţii de bord, celelalte două secţii, Exploatarea navelor şi porturilor şi respectiv Utilaj pentru industria alimentară, lichidându-se. Ultima serie de la secţia de Exploatarea navelor şi porturilor a absolvit în 1959.

        Începând cu anul universitar 1960-1961 în Facultatea de Mecanică, pe lângă secţia de Nave şi instalaţii de bord, au început să funcţioneze şi secţiile de Tehnologia construcţiilor de maşini şi de Frigotehnie, ambele cu durata de studii de 5 ani.

        Baza materială a continuat să se dezvolte. În 1951 se dăduse în exploatare aripa de Nord şi o parte din aripa centrală a clădirii fostă a Institutului Notre-Dame de Sion, care s-a terminat în 1953 prin finisarea aripei de Sud.

          În 1953 existau 60 de săli pentru curs, seminar, laboratoare şi proiecte, precum şi sălile de cămin şi cantină. În 1954 s-au terminat două cămine în aproprierea Grădinii Publice, adică foarte aproape de Institut, căminul având 616 locuri de cazare, aşa încât în anul 1955-1956 s-a putut muta căminul din clădirea Institutului eliberându-se mai mult spaţiu pentru învăţământ.

        Laboratoarele au avut la început o dotare modestă. S-au înfiinţat la început: laboratorul de chimie , laboratorul de fizică cuplat cu cel de electrotehnică, laboratorul de maşini termice şi instalaţii navale în 1954, laboratorul de termotehnică şi laboratorul de metalografie. În 1958 s-au adus maşinile de încercări necesare, realizându-se şi un laborator de rezistenţa materialelor. În anul 1960, pe baza proiectului cadrelor didactice, a fost construit în curtea Institutului pavilionul C în care, la parter, s-au realizat alte laboratoare de maşini şi instalaţii navale, iar la etaj a fost instalat sediul catedrei de calculul şi construcţia navei, o sală de trasaj, ca laborator pentru tehnologia fabricaţiei navei şi o sală de curs.

          În anii 60 prin mutarea Liceului „Mihail Kogălniceanu” în noul cartier Ţiglina, spaţiul rămas, pavilioanele D şi E, au fost trecute ca spaţii de învăţământ şi sediu de catedra (TCM), până când acestea au fost demolate şi în locul lor s-au realizat în anii 80 clădirile moderne: corpul amfiteatrelor cu şase săli având capacitatea de 120-150 locuri fiecare şi corpul cu laboratoarele şi sălile de proiectare pentru Tehnologia construcţiilor de maşini şi Utilaje pentru tehnologia sudării. În continuare, în anii 60, s-au realizat în clădirea principală a Institutului laboratoare de: mecanisme, toleranţe şi măsurători tehnice, hidromecanică, iar în curtea facultăţii s-au amenajat pavilioanele cu ateliere de sudură şi tehnologia materialelor, iar laboratorul de electrotehnică s-a extins cu un laborator de maşini electrice şi un laborator de automatizări şi electronică. După construirea pavilionului C, la parterul acestuia s-au amenajat laboratoarele de maşini navale, iar în spaţiul care exista la parterul aripii de sud a clădirii principale s-a amenajat un laborator complex de instalaţii navale. În anul 1968 s-a inaugurat, prin strădania prof. dr. ing. Năstase Constantin, Bazinul de încercat modele de nave cu dimensiuni 45m x 4m x 3m, clădirea cuprinzând şi ateliere anexă, spaţii de învăţământ şi cabinete de catedră. Până la punerea în funcţiune în 1984 a bazei de încercări hidrodinamice a ICEPRONAV Galaţi, în bazinul de încercari al Catedrei de Construcţii navale s-au încercat peste 72 de modele de nave, construite şi echipate în atelierele proprii, cele mai multe teste experimentale stând la baza proiectării unor nave care ulterior au fost construite şi date în exploatare. În cursul anilor 1973 şi 1974 a fost construită, pe Calea Prutului, secţia de microproducţie şi montaj, secţie care a servit practicii productive din primii ani şi pentru studenţii de la secţia de Nave. În anul 1971 au început în cadrul Facultăţii de Mecanică cursurile de subingineri zi, cu o durată de 3 ani (inclusiv pregătirea proiectului de diplomă), pentru secţiile de Instalaţii de bord şi Construcţii corp navă. Aceste secţii au furnizat absolvenţi din 1974 până în 1981. Începând din acelaşi an 1971, au început în cadrul Facultăţii de Mecanică şi cursurile de subingineri seral, cu o durata de 4 ani (inclusiv pregătirea proiectului de diplomă) pentru secţiile de Instalaţii navale de bord şi Construcţii corp navă. Aceste secţii au dat absolvenţi din 1975 până în 1981. Din anul 1982 au început să se pregătească ingineri navalişti la cursurile serale, care au funcţionat tot în cadrul Facultăţii de Mecanică, cu o durată de studii de 6 ani (inclusiv pregătirea proiectului de diplomă) în cadrul a două secţii: Construcţia corpului de navă şi Maşini şi instalaţii navale. Secţia de Construcţia corpului de navă a dat promoţii care au absolvit în 1988, 1989 şi 1990, iar secţia de Maşini şi Instalaţii navale a dat promoţii în 1989 şi 1990. După cum s-a văzut mai sus, până în 1974 secţia de Nave a funcţionat în cadrul Institutului Mecano-Naval (1951-1953), Institutului Tehnic (1953-1955) şi Institutului Politehnic din Galaţi (1955-1974). Cei care au condus aceste instituţii au fost: conf. ing. Iosif Egri (1951-1955), prof. ing. Flavius Blasian (1955-1958) şi din nou conf. ing. Iosif Egri (1958-1974).

          În anul 1974 s-a simţit nevoia unificării învăţământului superior din Galaţi şi cele două Institute Politehnic şi Pedagogic au fost unite în Universitatea din Galaţi, care a primit şi clădirea monumentală de pe str. Domnească nr. 47. Pe 16 septembrie 1974 s-a înfiinţat solemn Universitatea din Galaţi. Ea a funcţionat cu 3 facultăţi: Mecanică, Industrie alimentară şi tehnică piscicolă şi Învăţământ pedagogic. În cadrul Facultății de Mecanică împreună cu secţia de Nave şi cele de T.C.M. şi Frigotehnie (devenită Maşini termice) existente cu cursuri pentru ingineri zi, la formarea Universităţii s-au adăugat şi cursuri cu durata de 5 ani pentru ingineri zi în specializările de Prelucrări metalurgice în 1976/1977, Turnătorie 1976/1977, Utilaj şi tehnologia sudării în 1978/1979, precum şi cursuri corespunzătoare pentru ingineri seral, subingineri zi şi seral, facultatea devenind, ca număr de studenţi, una dintre cele mai mari din ţară.

        Promoţiile care au terminat la Nave, ingineri, zi, începând cu revenirea la durata de studii de 5 ani, au terminat între 1979 şi 1990 (inclusiv) pe specializări: Construcţii corp navă, Instalaţii navale (devenită din 1989 Maşini şi Instalaţii navale), Instalaţii portuare şi nave tehnice (devenită din 1989 Nave tehnice şi structuri marine) şi Echipamente (electrice) de bord.

Specializările de la Nave care au funcţionat în noua facultate au fost:

        -Ingineri (numai cursuri de zi, cu durata de studii de 5 ani, inclusiv pregătirea proiectului de diplomă), la care au finalizat studiile, între 1991 şi 1993 (inclusiv) promoţii cu 4 specializări: Construcţii corp, Maşini şi instalaţii navale, Nave tehnice şi Structuri marine şi Echipamente de bord. Din 1995 a dispărut specializarea de Echipamente de bord şi între 1994 şi 1996 (inclusiv) au finalizat studiile promoţii la primele trei specializări de mai sus. În anul 1997 şi 1998, promoţiile care au absolvit au avut o singură specializare: Nave şi inginerie oceanică, iar din 1999 până în 2002 (inclusiv) au absolvit promoţii în două specializări: Nave şi inginerie oceanică şi Instalaţii şi echipamente navale. În această nouă facultate, în anii universitari 1992-1993, 1993-1994 şi 1994-1995 a funcţionat specializarea Ingineria sistemelor de producţie, iar în anul universitar 1996-1997 s-a înfiinţat specializarea Inginerie economică în domeniul mecanic, cu specific naval, care a funcţionat până în anul 2009.Colegiul Universitar Tehnic, cursuri de zi, cu durata de 3 ani cu specializarea

        -Construcţii şi montaj nave, cu promoţii în 1994 şi respectiv între 1997 şi 2005 (inclusiv);

        -Studiile aprofundate, echivalente cu masteratul, pentru cei ce le-au început în toamna lui 2004, cu durata de doi ani, cu finalizare în 2006;

        -Studii aprofundate cu durata de un an în specializarea Construcţii speciale navale între 1995 şi 2002 (inclusiv), la care au intrat, prin examen de admitere, absolvenţii de la cursurile de ingineri zi.

          În anul 1996 a fost dat în funcţiune pentru Facultatea de Nave şi inginerie electrică pavilionul Y, având parter şi 5 etaje care, împreună cu un nivel din pavilionul G, dedicat disciplinelor de informatică şi cu corpul C, dedicat Construcţiilor navale şi Maşinilor navale au alcătuit spaţiul principal de învăţământ pentru disciplinele de specialitate ale noii facultăţi.
          Pentru secţiile de Nave în corpul Y a fost alocată o parte a spaţiului de la parter, unde s-au amenajat laboratoarele şi cabinetele de Instalaţii navale, precum şi etajul 2, cu 3 laboratoare de informatică aplicată: modelare numerică forme şi desen naval, modelare numerică în hidrodinamica navală, modelare numerică a structurilor navale, precum şi 3 săli de cursuri şi seminarii şi cabinete ale cadrelor didactice şi sala pentru servere (secţia de Nave, până la mutarea în pavilionul Y a mai funcţionat şi în pavilionul P, unde a rămas după 1996 o sală de seminar şi un laborator modernizat de Instalaţii navale).

Conducerea facultăţii :

Decani:
        ⦁ prof. dr. ing. Ceangă Emil (1990-1996),
        ⦁ prof. dr. ing. Filipescu Adrian (1996 -2000),
        ⦁ prof. dr. ing. Mînzu Viorel (2000-2002).
Prodecani:
        ⦁ prof. dr. ing. Bidoae Ion (1990-1992),
        ⦁ șef lucr.ing. Pitulice Daniel (1994 -1996),
        ⦁ conf.dr. ing. Manolache Lucian (1994-1996),
        ⦁ prof. dr. ing. Lungu Adrian (1996 -1998),
        ⦁ conf. dr. ing. Pitulice Daniel (1998-2002).
Directori colegiu:
        ⦁ prof. dr. ing. Popovici Ovid (1990-1992),
        ⦁ prof. dr. ing. Ceangă Valeriu (1992-1994),
        ⦁ conf. dr. ing. Adrian Lungu (1994-1996).

          Tot în această facultate a funcţionat şi Colegiul de Nave, cu durata de studii de 3 ani, cu specializarea Construcţii şi montaje nave, care a dat promoţii în 2003, 2004, 2005 şi 2006, precum şi cursurile de studii aprofundate cu durata de un an, echivalate cu cele de Master între 1994 până în 2006. Din toamna anului 2009 noua denumire a facultăţii este Arhitectură Navală, conformă cu denumirea similară la nivel internaţional. Începând din toamna anului universitar 2005, conform Convenţiei de la Bologna, la cursurile de ingineri zi, durata cursurilor devine 4 ani (inclusiv pegătirea proiectului de diplomă), organizându-se şi cursuri de master cu durata de 1,5 ani (2005-2009), respectiv 2 ani (2010 până în prezent).

          La formarea noii facultăţi din Catedra de Construcţii navale s-au dezvoltat 2 departamente:

        ⦁ Hidrodinamică navală, cu şefi de departament prof. dr. ing. Andrei Viorel (2002- 2011) şi prof. dr. ing. Dan Obreja (2011-2013);
        ⦁ Structuri navale, cu şefi de departament prof. dr. ing. Leonard Domnişoru (2002- 2003), prof. dr. ing. Dumitru Dragomir (2008-2012), prof. dr. ing. Dan Obreja (2012-2015) şi şef lucr. dr. ing. Alina Modiga (2016-prezent).

          Specializările actuale tip Bologna din cadrul facultăţii de Arhitectură navală sunt incluse în domeniul Arhitectură navală, după cum urmează:

        ⦁ Licenţă 4 ani cu specializările: Arhitectură navală şi sisteme şi echipamente navale, cu prima promoţie în 2009.
        ⦁ Master 2 ani, cu specializările în limba engleză: Arhitectură navală şi Tehnologii avansate în Construcţii navale, cu prima promoţie în 2011.

          În urma evaluărilor naţionale din învăţământul superior din 2011, efectuate de MECTS, facultatea de Arhitectură navală a obţinut acreditarea întregului ciclu Bologna (licenţa 4 ani, masterat 2 ani, doctorat 3 ani).

Conducerea facultăţii:
            Decani:

        ·        prof. dr. ing. Popovici Ovid (2002-2004),

        ·        prof. dr. ing. Lungu Adrian (2004-2012),

        ·        prof. dr. ing. Leonard Domnişoru (2012-2016),

        ·        prof. dr. ing. Costel Iulian Mocanu (2016-2020),

        ·        conf.dr.ing. Gabriel Popescu (martie 2020-prezent)

            Prodecani:

        ·         prof. dr. ing. Dragomir Dumitru (2002-2008),

        ·         prof. dr. ing. Leonard Domnişoru (2008-2012),

        ·         conf. dr. ing. Mihaela Amorăriţei (2012-2016),

        ·         șef lucr. dr. ing. Florin Păcuraru (martie 2016-februarie 2017),

        ·         prof.dr.ing. Dan Obreja (februarie 2017-2020),

                  prof.dr.ing.habil. Carmen Marilena Gasparotti (martie 2020-prezent).

            Secretar ştiințific:

        ·         conf. dr. ing. Dorin Şerban (2002-2007),

        ·         prof. dr. ing. Dan Obreja (2007-2012).

            Directori de departament:

        ·         prof. dr. ing. Leonard Domnişoru – Departamentul de Structuri navale,

        ·         prof. dr. ing. Andrei Viorel – Departamentul de Hidrodinamică navală,

        ·         prof. dr. ing. Dumitru Dragomir – Departamentul de Structuri Navale,

        ·         prof .dr. ing. Andrei Viorel – Departamentul de Hidrodinamică Navală

        ·         șef lucr. dr. ing. Alina Modiga – Departamentul de Arhitectură Navală